loading...
ايرانشهر پرس
دانيال افرازه بازدید : 36 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

از درآمد شهرداری ها چه میدانیم؟

از معضلات انسان شهری و شهر نشین (با سواد امروزی) ، ندانستن آنچه است ، که دانستن آن لازم است.

گاهیبا خود اندیشیده ایم که مثلاً فلان سازمان چه کاری را عهده دار است و ایناداره چه کاری را انجام میدهد؟ اما از تمامی توانمندی و مسئولیتهایی که برعهده آنهاست ، کمتر خبر داریم.

دانستن وظایف ومسئولیتهای هر اداره و سازمان ، انتظارات ما را نیز جهت دار و کار سازخواهند ساخت. از این رو بادرآمد شهرداری ها شروع می کنیم.

منابع درآمد شهرداری :

یکی از مسائل مهم شهرداریها در سراسر جهان ایجاد منابع کافی در آمد و تامین هزینه خدمات شهری است .

به طور کلی درآمد شهرداریها از
دانيال افرازه بازدید : 39 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

نویسنده(گان):
دكتر مصطفی عباس زادگان ، حامده رضوی

چکیده:
رویکردبرنامه ریزی طراحی محور به عنوان رویکردی نوین در تهیه طرح های توسعه شهریدر آستانه قرن 21 وارد ادبیات شهرسازی دنیا گردیده است. این رویکرد سعی دربرقراری تعامل میان نظام های برنامه ریزی شهری و طراحی شهری دارد و الگویارتباط خطی و منفک میان این دو را نقد می کند. مقاله حاضر پس از مرورادبیات شهرسازی که عمدتا مبتنی بر جستجوی خاستگاه و چرایی پدید آمدن اینرویکرد می باشد، به بسط و تبیین اصول و ویژگی های این رویکرد می پردازد.برنامه ریزی طراحی محور به عنوان رویکردی که به شهر به عنوان محیطییکپارچه می نگرد، می تواند در ارتقا کیفیت محیط شهری از طریق تغییر درروند تهیه طرح های توسعه شهری موثر باشد. از طرفی نظام نوین برنامه ریزیانگلستان به عنوان نظامی که این دیدگاه در تحول آن ایفای نقش کرده است یکیاز موضوعات مقاله حاضر می باشد.تاثیر این رویکرد در نظام برنامه ریزی شهریانگلستان تابدانجا انجامید که توجه به پارامترهای کیفیت محیط شهری در طرحهای توسعه شهری نهادینه گشت. این تاثیر در تمامی سطوح طرح های توسعه شهریمی تواند وجود داشته باشد و تاثیر آن از کلان تا خرد پر رنگ تر شود. درنهایت این مقاله توصیه هایی برای ورورد این رویکرد به نظام برنامه ریزیایران را شامل می شود.

کلیدواژگان:
رویکرد برنامه ریزی طراحی محور ، سیاست طراحی، اسناد تکمیلی برنامه ریزی، طراحی شهری سیاست گزار
دانيال افرازه بازدید : 49 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

مهارتهای مدیریت بهبود کیفیت زندگی
از چه زمانی به مردم معرفی شد؟

مولف : منصور همایونی نژاد

آشنایی با مفهوم کیفیت زندگی


عبارت کیفیت زندگی برای اولین بار در سال 1920 توسط فردی به نام پیکو در کتابی که درباره اقتصاد و رفاه نوشته بود بکار رفت.
این نظریه تا جنگ دوم جهانی به فراموشی سپرده شد
بعد از جنگ جهانی دوم :
سازمان بهداشت جهانی تعریفی وسیع از سلامتی شامل : سلامت فیزیکی ، روانی و اجتماعی ارائه نمود.
تا دهه 1950 اصطلاح کیفیت زندگی در مباحث اقتصادی و اجتماعی مورد استفاده قرار می گرفت.
با شناخت سلسله نیازهای آبراهام مزلو، به انواع نیازها توجه شد.

فیشرو شوسلر گزارش دادند که عبارت کیفیت زندگی اولین بار در اواسط سال 1960 درگزارش کمیسیون ریاست جمهوری درباره اهداف ملی در آمریکا مطرح شد. دراپر(سال 1977) : طی 4 سال بعد، فقط 8 مقاله با این مضمون منتشر شد فریز وجونز گزارش دادند که از سال 1978 تا 1980 عناوین قریب به 200 نشریه شاملعبارت کیفیت زندگی بوده اند. در سالهای 1988 و 1989 این تعداد بالغ بر1400 نشریه گردیده است.
از سال1990 الی اکتبر 1995 بیشتر از 2100 عنوان منتشر شده دربردارنده عبارت کیفیت زندگی بوده اند.
اولین تلاشها برای تعریف وارزیابی کیفیت زندگی توسط محققان علوم اجتماعی صورت گرفت.
(دراپر 1997) :
هرفردی که کار می کند و درگیر بهبود وضعیت سایر افراد است می تواند ادعا نماید که به مفهوم کیفیت زندگی علا قمند است.

(آپولون 1998) :
بررسی های به عمل آمده در تحقیقات پزشکی در پایگاه اطلاعاتی مدلاین حاکیاز آن است که مقالات موجود تحت عنوان کیفیت زندگی وکیفیت زندگی مرتبط باسلامت بین سالهای 1985 تا 1994 از 2% کل مقالات به 76% افزایش یافته است.
مولدون (1998) :
بررسی کیفیت زندگی بطور سریع تبدیل به یک متغیر جدایی ناپذیراز برآیندپژوهش های بالینی گردیده است.بطوری که هر سال بیش از 1000 مقاله جدید درفهرست مقالات کیفیت زندگی قرار می گیرد.

(گاگنموس وهمکاران 1995) :
افزایش سرسام آور هزینه های مراقبت بهداشتی تأکبد بیشتر بر کیفیت زندگی راسبب شده است . سازمان بهداشت جهانی و دیگران از مفهوم کیفیت زندگی بهعنوان شاخصی برای ارزیابی موفقیت برنامه های بهداشتی و رفاهی و نیز بهعنوان شاخصی برای اندازه گیری وضعیت سلامت ، سودمندی های درمان و توصیفنتایج کل تشخیص و درمان استفاده می کند.(الیور 1997)

وضعیت آشنایی مردم دنیا با واژه کیفیت زندگی :
در موتورهای جستجوی سایت گوگل و یاهو بصورت واژه انگلیسی و فارسی:
LIFE QUALITY / (کیفیت زندگی)
می توان اطلاعات وسیعی در این رابطه و در ارتباط با مراکزی
که در این ارتباط فعال هستند از واژه های انگلیسی و فارسی:
LIFE QUALITY IMPROVEMENT CENTER / مرکز بهبود کیفیت زندگی بدست آورد.
دانيال افرازه بازدید : 54 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
● چکیده


شهر و اجزای آن، بامبادلاتی (جرم و انرژی و اطلاعات ) که انجام می دهند، دچار تحول و تغییرمی شوند. تحول و تغییر با خود، کمبودها، مسایل و مشکلات ، محدودیت ها ونیا زهایی را به همراه دارد. رفع کمبودها و نیازها و حل کردن مسایل ومشکلات، با تعیین و تبیین هدف شروع می شود. با پرداختن به کمبودها ونیازها و محدودیت ها، هدف ابزاری، و با توجه به مسایل و مشکلات، هدفاساسی(بنیانی) امکان تعیین و تبیین یافته، شهر را در مسیرحرکت مشخص قرارخواهد داد. از این رو، تعیین هدف در فرآیند برنامه ریزی شهر ضرورت یافته،لزوم تعین جایگاه آن در فرآیند یادشده، بیش از پیش احساس می گردد. بررسی ومطالعه شهر با نگرش سیستماتیک، شهر را در سطوح و رده های گوناگون مطرحکرده، کمبودها و نیازها، مسایل و مشکلات و محدودیت های همان سطح و رده ازشهر رابه عنوان خروجی (تبعیت از اصل سلسله مراتبی ) ارایه می دهد. هدف طیفرآیندی به طور سلسله مراتبی تعیین و تبیین می شود. ورودی این فرآیند،خروجی (محصول و الگو) دو مرحله از فرآیند برنامه ریزی شهر، یعنی اهداففرادست و مرحله شناسایی و شناخت سیستم شهر می باشد. در این مقاله فرآیندتعیین و تبیین هدف به عنوان روشی ارایه می گردد . با استفاده از مؤلفه ها،ابعاد و مشخصه ها، هدف تعیین و تبیین می شود، تا در ادامه، با اولویت بندیآنها، به عنوان ورودی و سایر مراحل فرآیند برنامه ریزی شهر بتواند مورداستفاده قرار گیرد.

● مقدمه

شهراز یکسو با سیستم های هم ارز و شامل خود رابطه (بیرونی )برقرار می کند واز سوی دیگر رابطه هایی (درونی ) نیز اجزای تشکیل دهنده آن با یکدیگردارند. از دیدگاه سیستمی می توان گفت: اگر شهر به واسطه تخلیه انرژی،فرسودگی، استهلاک، کهنگی اطلاعات، ناکارآمدی، کمبود، نارضایتی و ... دچارنارسایی هایی شود: رابطه ها (درونی و بیرونی) دچار بر همخوردگی شده و ازحالت توازن خارج می شود. به حالت اخیر مسأله و مشکل گفته می شود با طرحمسأله و مشکل سیستم شهر و اجزای آن و تدوین سلسله مراتبی آن در تمامی سطوحبه نظر می رسد به طرح هدف سیستم شهر به صورت مراتبی بتوان دست پیدا کرد،(شهیدی، 1368، ص 127). این نوع هدف به عنوان هدف بینایی (اساسی) در نظرگرفته می شود.

گاهی اوقات دستیابی به برخی ازمؤلفه های هدف مانند: منابع، وسایل، عوامل و ... به عنوان هدف مطرح میشود. به نحوی که هدف بینایی فراموش می شود . به نظر می رسد این موارد رانتوان به عنوان هدف مطرح نمود، بلکه آنها به عنوان شبه هدف (و به عبارتبهتر هدف ابزاری) قابل مطرح اند. با دستیابی به آنها ، امکان تحقق هدفبینایی فراهم می شود.

اهداف، نشان دهنده وضعیتهایی از این قرار خواهند بود: بر طرف کردن چه کمبودهایی موردنظر می باشد؟چه چیزهایی مورد نظر است؟ به چه چیزی در آینده باید رسید؟ چه مواردیپذیرفته یا رد خواهند شد؟ یا اینکه برای چه مسایل و مشکلاتی، راه حل ارایهخواهد شد؟ قصد ارزیابی، پذیرش یا رد چه چیزی را داریم؟ (قراگزلو، 1365،72). تعیین و تبیین اهداف در برنامه ها و طرح های توسعه شهری، این امکانرا فراهم می آورد، تا تصویر روشن تر از برنامه ریزی شهر به دست داده شود.نقاط، جهات و سمت و سوی فعالیت ها و اقدامات آتی مشخص و معین شود.

چنانچههر یک از مؤ لفه های مطرح در فرآیند هدف گذاری به عنوان متغییر در نظرگرفته شود، بررسی رابطه بر هم خورده بین آنها "مسأله" تلقی می شود. درصورتی که با برقراری رابطه متغیرها، تاثیر و تأثرات متغیرها بر یکدیگر رامی توان جستجو نمود. شناخت تأثیرات این متغیرها بر یکدیگر، (تاجداری،1373، 47) هدف خواهد بود. به این ترتیب سیوال هایی از جمله سیوا ل های زیرقابل طرح خواهد بود، که دستیابی به پاسخ آنها را می توان هدف اصلی اینمقاله در نظر گرفت.

1) از آنجا که تعیین وتبیین اهداف یکی از مراحل فرآیند تهیه برنامه ها و طرح های توسعه شهراست واین فرآیند قابل تلقی به عنوان یک سیستم ( باز) است، ورودی ها و خروجی هایآن چیست؟

2) چه مؤلفه هایی در تبیین اهداف مطرح اند؟

3) چگونه می توان بر اساس اطلاعات حاصل از بررسی شرایط و وضعیت موجود مبادرت به تعیین و تبیین هدف نمود؟

4) اهداف در برنامه ها و طرح های توسعه شهر چگونه تعیین و تبیین می شوند؟

● چارچوب مفهومی و مؤلفه های هدف

هدفرا می توان به معنی کمال مطلوب، آرمان، آرزو، ایده آل، دلخواه، شکل مطلوب( آریانپور، 697،1382 ) نشانه ، مقصد و به طور کلی، بیان نتایج موردانتظاری که فعالیت های ما به سوی آنها جریان پیدا می کند، (آیت اللهی،1377، 59) دانست. اهداف را می توان نتایج امیدها در نایل شدن به چیزی سوایفرآیند نایل آمدن به آنها در نظر گرفت. (در تعبیری، آیا نتیجه حاصله، باابزار به کار برده شده تصدیق می گردد؟)

ایننتیجه نهایی، حاصل نتیجه مستقیم یک نیاز یا آرزوست. هدف را به معنی تلاشیدشوار، در رقابت بر سر کسب چیزی نیز به کار برده اند، خاستگاه شکل گیریهدف در ذهن انسان است. در این صورت، می باید هدف را آن چه که در ذهن برایآینده شکل می گیرد، دانست، که به عنوان ابزاری، نظیر مفهومی برای دانستن وارجاع به چیزی، که درذهن به وجود می آید، قلمداد نمود.

دستیابیبه هدف، در گرو تمامی تلاش ها در این مسیر خواهد بود ( مدیریت اداره وتلاشکردن ). بدیهی است که این امر به مفهوم خاص ارجاع داده می شود. گذشته ازآن، ممکن است هدف متوجه اظهاری واضح و آشکار که در خودش، مفهومی جهتدانستن و ارجاع به چیزی(پدیده ای )، که در ذهن به وجود بیاید، را مورداشاره قرار دهد، یا به طور ضمنی به تصمیمی بسیار قاطع در یک برنامه اشارهنماید. ممکن است حالتی از تعادل یا موازنه، برابری در مقدار، وزن و ارزش،اهمیت بین دو چیز یا دو پدیده، یا اجزای چیزی یا پدیده ای مورد نظر باشد.هدف را می توان سیر از وضعیت و شرایط موجود هر چیز یا هر پدیده، به وضعیتو شرایط مطلوب آن فرض کرد. در برنامه ریزی منظور از هدف، نقاط کلی هستند،که فعالیت های برنامه ریزی به طرف آنها در حرکتند.

مسیولیتصورت بندی اهداف با عناصر تصمیم گیرنده است. هدف باید از میان اندیشه هایمورد نظر افراد، گروه ها و سازمان هایی که جامعه را تشکیل می دهند تعیینشوند (چدویک ، 1978،31 ). منظور از هدف را می توان در جملات زیر مثال زد :

- دستیابی به حداکثر امکان برای ایجاد اشتغال.

- استفاده از منابع موجود در بالاترین حد کفایت.

- دستیابی به بالاترین کیفیت ممکن در زمینه محیط زیست.

- پیدا کردن مناسب ترین الگوی مسکن شهر ...

اهدافمی توانند به گونه ی دیگر بیان شوند و آن کم کردن فاصله بین یک وضعیتمطلوب و وضعیت موجود است (بحرینی، 347،1382). نکته قابل ملاحظه این است کهغالباً وضعیت مطلوب با رفع کمبود و نیاز اشتباه گرفته شده و مسایل ومشکلات مورد توجه قرار نمی گیرند.

بررسی لغویو مفهومی هدف حاکی از توجه به یک یا تعدادی از مؤلفه های هدف است.بنابراین با درنظر گرفتن مکان، زمان، وسیله، عامل، منبع، روش، الگو، کمیتو کیفیت به عنوان مؤلفه های هدف می توان منظور از هدف را در عبارات زیربیان کرد :

- استفاده از مناسب ترین مکان

- دستیابی به بهینه ترین کمیت های شهر

- استفاده از کوتاه ترین زمان در اختیار

- بهره گیری از عوامل مؤثر بر شهر

- دستیابی به بالاترین کیفیت ممکن در شهر

- استفاده مناسب از وسایل در اختیار و قابل حصول

- دستیابی به مناسب ترین روش برقراری رابطه بین مؤلفه های شهر

- پیدا کردن مناسب ترین الگوی شهر

- استفاده از منابع موجود در بالاترین حد کفایت

بدیهی است تحقق یک یا همگی موارد وابسته به انجام فعالیت های گوناگون سخت و دشوار با اعمال مدیریت مشخص خواهد بود .

● موارد مطرح در هدف

انتخابهدف نخستین (که ایده آل است) درست در مرکز برنامه ریزی قرار دارد و به شکل: آرمانی، ازطریق نظامی که هنوز وجود ندارد یا تجدید نظری که در برنامهآرمانی موجود انجام می شود، به دست می آید. اهداف بر اساس ویژگی ها،خصوصیات، مشخصات و صفاتی که دارند، می توانند به انواع گوناگون طبقه بندیشوند. اما آنچه مسلم است این که هدف در هر سطح و رده، ویژگی های زیر رادارا می باشد:

- مطالعه شده باشد ( بر اساسبررسی و مطالعه تعیین شده باشد ). اینکه ارایه خدمت به یک سیستم شهری تاچه حد مناسب، به صرفه و نهایتاً منطقی است. به عنوان مثال در شهری باجمعیت پایین، که میزان تولیدات آن در حداقل است ( قابل توجه نیست ) آیامنطقی است که نیروگاه برق چند صد مگاواتی در آن احداث گردد ؟ و یا ...

- صراحت داشته باشد ( قابلیت درک و فهم داشتن برای هر کس، ضمن جامع ومانع بودن ).

- سنجیده باشد ( سنجش دقیق یا قابلیت سنجش داشتن می تواند به تعریف مفاهیم واقعی مرتبط با هدف و برنامه کمک کند ).

- هماهنگی با اهداف فرادست داشته باشد .

- دربرگیرنده تمامی فعالیت های مرتبط با پدیده ( سیستم شهری و اجزای آن در سطوح و رده های گوناگون ) باشد.

- واقع گرا و متضمن راه حل های عملی، ضمن هماهنگی با اهداف فرادست و فرودست.

-توالی و استمرار داشته باشد ( در یک مقطع تعیین و تبیین و رها نشود. بلکهبر اساس اهداف بالا دست مبادرت به تعیین و تبیین اهداف پایین دست شود ) .

- مطابق با نظرات مطرح نسبت به سیستم شهر تهیه شده باشد( نظرات مردم و مجریان شهر ) .

- مربوط به مدت زمان و هزینه ای معین باشد ( بدون توجه به زمان تحقق و میزان منابع در اختیار، هدف تعیین و تبیین نشود ).

- تناسب با یک شیوه ارزیابی و کنترل داشته باشد.

- متناسب با قدرت اجرایی، فنی و تکنولوژی باشد.

-امکان جرح و تعدیل هدف در هر زمان وجود داشته باشد. چرا که اطلاعات، درک،دانش و ارزش های مطرح در هدف به واسطه سعی و کوشش جهت تحقق آن در طول زماندستخوش تغییر می گردد. از این رو ضرورت تعدیل همیشه مطرح خواهد بود.

-امکان بازبینی معیارهای خط مشی های (راه کارهای )تعیین شده، باید در فواصلزمانی از طریق تکرار تجربه وجود داشته باشد. در این صورت نظام شهر برنامهریزی شده، واجد توانایی یادگیری نظام یافته در تجربه خود و بهبود اهدافتبیینی خود در طول زمان خواهد بود .

- کنترلهمه اهداف تعیین و تبیین شده، در درون سیستم شهر برنامه ریزی شده به منظورانجام اقدامات اصلاحی مناسب. درصورت وقوع تفاوت عمده با شرایط یا اثراتواقعی سیستم، از طریق تعیین و تبیین اهداف مکمل و نظارت محیطی بر نحوةتحقق آنها.

- قابلیت عملیاتی داشتن از نظر مقیاس.

- مقدور بودن از نظر عملیاتی.

- قابلیت حیات پیداکردن پس از ظهور و استقرار برنامه.

- امکان سازگاری با شرایط و موقعیت های متفاوت را دارا باشد.

● فرآیند برنامه ریزی شهر و هدف

فرآیندبرنامه ریزی در برگیرنده کلیتی است پیوسته در جریان، از این رو تلقیرویدادها، اشیاء یا افعال به مثابه واقعیت های ایستایی که در زمان و مکانثابت اند، مردود است ( داد گران ، 23،1373 ). با این تعبیر فرآیند، زنجیرهای از فعالیت هاست، که جهت آنها دستیابی به نتیجه ای دلخواه ( ایکاف،1375،61 ) است. این امر با گردش اطلاعات از ، طریق مراحلی به هم پیوسته (حاضر ، 1373،246 ) و با مجموعه ،فعالیت های منسجم و صریحی که هدف و راه حلرا به هم پیوند می دهد (بحرینی، 79،1382 ) محقق می گردد. ازنظر (CHADWICK, 1978،38) فرآیند برنامه ریزی شهر را می توان سلسله اقداماتیدانست که به منظورهایی که ذیلاً به آنها اشاره می شود، به کار می گیرند :

- بالا بردن درک ماهیت مسایل و مشکلاتی که احتیاج به بررسی دقیق دارند.

- دستیابی به کلیه راه حل های ممکن و آلترناتیوهای موجود.

- درک جنبه های مثبت این آلترناتیوها.

فرآیندرا می توان بر اساس مشخصات، ویژگی ها و خصوصیات، نوع ورودی ها ( داده هایا منابع )، خروجی ها ( بازداده ها یا محصول و الگو ) و نوع رابطه ای کهبین مراحل مختلف آن ( خطی ، چرخه ای و غیره و ...) اتفاق می افتد به انواعگوناگونی تقسیم نمود، که بحث پیرامون این مطلب بسیار مفصل و در عین حالپیچیده و خارج از حوصله این مقاله است. اما آنچه در رابطه با فرآیندبرنامه ریزی شهر مهم است، این که: فرآیند برنامه ریزی از مراحلی به همپیوسته( دوبدو) تشکیل شده است. هر مرحله از فرآیند برنامه ریزی شهر را،باید به عنوان فرآیند در نظر گرفت، که خود نیز دارای مراحلی است. فرآیندبرنامه ریزی ( عام وتفصیلی ) شهر، دارای ورودی و خروجی است. هر مرحله یاهر زیر مرحله از فرآیند عام و تفصیلی نیز دارای ورودی ( داده ) و خروجی (باز داده ) هستند و یک جریان محسوب می شوند. باز داده های هر مرحله، بهعنوان ورودی مرحله دیگر در فرآیند ( عام و خاص ) برنامه ریزی شهر مورداستفاده قرار می گیرد و خود باز داده هایی را برای مراحل بعدی تولید میکنند.

فرآیند برنامه ریزی شهر، امری مستمر،همیشگی و پویاست. نمی توان به صورت مقطعی، موقت و ایستا با آن برخوردنمود. فرآیند برنامه ریزی یک جریان علمی است، که از مراحلی چون:

مشاهده،قیاس، فرضیه، تجربه، محاسبه پیش بینی و کنترل تشکیل یافته است ( بحرینی،1382، 79 ). به این ترتیب فرآیند برنامه ریزی شهر را باید جریان مداوم ومستمرو پویا، متشکل از سه مرحله اصلی: شرایط، جهت و اقدام در نظر گرفت(دیاگرام شماره 1 ) منظور از شرایط شهر، بررسی و مطالعه وضعیت موجود شهراست. با بررسی و مطالعه وضعیت موجود شهر، مشخص می شود، که در حال حاضر شهرچه وضعیتی دارد و در چه موقعیتی قرار گرفته است ؟

وقتیکه جهت مد نظر قرار می گیرد سؤال اساسی این است، که شهر به کجا برده خواهدشد ؟ و بالاخره زمانی که از اقدام بحث می شود، نظر آن است، که شهر چگونهبه مقصد هدایت خواهد شد. مسلم است فرآیند مورد اشاره عام بوده و نیاز بهتفصیل خواهد داشت. ناگفته نماند فرآیند یاد شده، سیستمی است، که در محیطهای گوناگونی اتفاق می افتد، آنها را متأثر می نماید و نیز آنها تأثیر میپذیرد. ( دیاگرام شماره 2) فرآیند برنامه ریزی را نشان می دهد، که ازمراحلی اصلی تشکیل یافته و هر یک از مراحل، خود نیز از مراحلی دیگر به شرحزیر شکل گرفته اند :

1) مرحله شناخت با بررسیو مطالعه شهر آغاز می شود. با بررسی شهر در سه سطح، خروجی های هر مرحله درتعیین و تبیین اهداف به عنوان ورودی مورد استفاده قرارخواهد گرفت. به طورکلی در این سه سطح، موارد زیر مورد توجه گرفته و حاصل می شود: با بررسی ومطالعه مؤلفه ها، وجوه، محیط واهداف شهر، که طی فرآیند شناسایی و شناختکلیت شهر (سطح اول )انجام می گیرد، خروجی هایی چون: امکانات، کمبودها،مسایل و مشکلات و محدودیت ها حاصل می آید، که در دیاگرام شماره 3 ارایهشده اند .

2) در سطح دوم شهر، اجزای تشکیلدهنده شهر: بستر، ارزش، فضا و هدایت کنترل تصمیم گیری مورد توجه قرار میگیرد. در این بخش نیز بررسی و مطالعه طی فرآیندی انجام می شود،که دردیاگرام شماره4 ارایه شده است.

3) در سطح سومبررسی و مطالعه شهر، اجزای تشکیل دهندة بستر، ارزش، فضا، کنترل- هدایت -تصمیم گیری انجام می شود طی فرآیندی شناسایی و شناخت آنها ممکن شده وخروجی ها عرضه می شود (دیاگرام شماره 4). به این ترتیب، می توان گفت بررسیو مطالعه شهر در سطوح و مرتبه ای گوناگون انجام می شود و خروجی های هرمرتبه با مرتبه های دیگر متفاوت است .

4) درمرحله بعدی خروجی های فرآیند شناسایی و شناخت شهر در سطوح ومرتبه های سهگانه به عنوان ورودی فرآیند تعیین هدف مورد استفاده قرار می گیرد. علاوهبر این خروجی ها، اهداف فرادست نیز به منظور ایجاد هماهنگی و هم سوییورودی های دیگر فرایند تعیین هدف (دیاگرام شماره 6 ) خواهند بود.

سلسلهمراتب تعیین هدف در برنامه ریزی شهر فرآیند شناسایی و شناخت شهر، خروجیهایی را در سطوح ومرتبه های گوناگون ارایه می دهد. خروجی های هر مرتبه بایکدیگر متفاوت اند . در مرحله بعدی با استفاده از خروجی های اشاره شده،اهداف تعیین می شوند . این امر از طریق برقراری رابطه منطقی بین امکانات(مؤلفه ها )آن سطح و مرتبه که با یکدیگر هم ارز (گروتر ، 1375،3821)هستند، انجام می پذیرد و اهداف سطح اول (ایده ال ها )، اهداف سطح دوم(اهداف کلان )، اهداف سطح سوم (اهداف عملیاتی ) تعیین می شوند . به اینترتیب سلسله مراتبی از اهداف ایجاد می شود. سلسله مراتبی را می توان دربرگیرنده موارد زیر دانست:

- تمیزو تشخیص عناصر سازنده هدف سیستم شهر و اجزای آن

- گروه بندی عناصرهدف سیستم شهر و زیر سیستم های آن به صورت مجموعه های همسان و تنظیم این مجموعه ها در سطوح مختلف .


اهدافدر برنامه ریزی شهر می تواند دارای سلسله مراتب کارکردی وساختاری (قدسیپور ، 23،1379 ) باشند. در سلسله مراتب کارکردی، اهداف بر اساس روابط ضرورکارکردی طبقه بندی می شوند . به هدف سطح اول، تمرکز و یا کانون گفته میشود . در سلسله مراتب ساختاری، اهداف بر اساس ویژگی هایی چون : اهمیت،مقیاس و غیره طبقه بندی می گردند.

سلسله مراتبی علاوه بر نمایش اهداف برنامه سیستم شهر، دراولویت بندی آنها و نیزانواع تصمیم سازی وتصمیم گیری ها، ارزیابی و اولویت بندی راه حل های مترتببر سیستم شهر و اجزای آن (قدسی پور، 2،1379 ) به کار گرفته می شود. تحققاهداف تعیین شده برای اجزای مختلف تشکیل دهنده سیستم شهر و یا خود سیستمشهر مستلزم فعالیت های متعدد و متنوعی است، که نتیجه تمامی این فعالیت هانیز مستقیماً به هدف نهایی ( ایده آل ها و یا حتی اهداف بلند ) ختم نمیشوند. بلکه، هر کدام به منزله هدف های خردتر و دقیق تری هستند که خود،احتمالاً مقدمه رسیدن به هدف های دیگری قرار می گیرند به همین ترتیب ردههای مختلفی از اهداف را می توان مطرح نمود . بنابراین: هداف هر سیستم شهری( یا اجز ای تشکیل دهنده سیستم شهر ) را بر حسب کلیت، فراگیربودن، وسعت وبه طور کلی اهمیت نسبی که دارند، می توان در یک سلسله مراتب رده بندی نمود. ثانیاً: هدف های سلسله مراتب سیستم شهر از ایده آل ها می تواند شروع وبه اهداف عملیاتی ختم گردد(دیاگرام شماره 8) هدف عملیاتی، صرف نظر ازاینکه بنیانی یا ابزاری باشند، هدف هایی هستند که امکان دستیابی و تحققآنها در برنامه توسعه شهر در افق زمانی مقرر وجود دارد.

دربرنامه ریزی شهر، یک یا چند هدف نخستین (ایده آل ) بر اساس بررسی ها ومطالعات وضعیت موجود شهر و همسو با اهداف برنامه های فرادست شهر بااستفاده از مؤلفه های هدف تعیین و تبیین می شود. این اهداف قابل دستیابینیستند، لکن می توان به آنها نزدیک شد. این امر منوط به تحق ق اهداف کلانسیستم شهر می باشد، که با انجام فعالیت های بسیار سخت و طولانی مدت مسیراست . ناگفته نماند، صرف دستیابی به تک تک اهداف کلان ، امکان تقرب همهجانبه به هدف نخستین میسر نمی شود ، بلکه می باید رابطه این اهداف و تأثیرو تأثراتی که بر یکدیگر دارند نیز مورد توجه قرار گیرد .

هرهدف کلان نیز با تعدادی از هدف های عملیاتی و در نظر داشتن رابطه و اثراتآنها بر یکدیگر قابل حصول هستند . دستیابی به اهداف عملیاتی و نیز تقرب بهاهداف کلان منوط به انجام فعالیت های گوناگون ذهنی و عملی در مراحل مختلفاست. فعالیت های شناختی، زیبا شناختی ، روان شناختی، تصمیم سازی ، ارزیابیو غیره، فعالیت های ذهنی و فعالیت های تدارکاتی، پشتیبانی، تولیدی، خدماتیو غیره از جمله فعالیت های عملی هستند .

● فرآیند تعیین و تبیین هدف

فرآیندبرنامه ریزی شهر از مراحل گوناگون شکل گرفته است . هر یک از مراحل دارایوردی اند . با فرآیند هایی ، خروجی هایی را عرضه می دارند . خروجی های هرمرحله متشکل از محصول و الگوهاست . خروجی هر مرحله از فرآیند به عنوانورودی مراحل دیگر مورد استفاده قرار می گیرد . در فرآیند برنامه ریزی شهر، اهداف از خروجی های دو مرحله : اهداف فرادست برنامه شهر و مطالعات وبررسی های وضع موجود شهر بهره می برد، تا طی فرآیندی تعیین و تبیین شوند(دیاگرام شماره 9). خروجی های اهداف نیز علاوه بر محصول هدف ، با الگوهاییارایه می شود . الگوی توسعه ، رشد، بهر ه وری، تولید، خدمت، کارآیی و ...از جمله این الگوها هستند.

خروجی های مرحلهاهداف فرادست برنامه شهر ، مجموعه ای از هدف های (بینایی و ابزاری )هستند، که از طریق توجه به مسایل و مشکلات حاکم بر منطقه فراتر از شهر ونیز کمبودها و نیازهای مطرح بر آن تعیین و تبیین شده اند . این اهداف بهاین علت مورد تفسیر، تدقیق و توجه قرار می گیرند، که اهداف تبیینی برنامهسیستم شهر با آنها هماهنگ و هم سو شوند. این اهداف عمدتاَ جنبه دستوریدارند. خروجی مرحله شناسایی و شناخت سیستم شهر در این مرحله عبارت از:امکانات، بضاعت ها، توانایی ها، کمبود ها، مسایل و مشکلات ، اهداف ومحدودیت هاست . علاوه بر موارد فوق، خواست ها و نیازها نیز مطرح هستند، کهبر اساس برآوردها و پیش بینی ها تعیین می شوند. مؤلفه هایی در تعیین وتبیین هدف سیستم شهر به کارگرفته می شود . این مؤلفه ها از : امکانات،بضاعت ها، توانایی ها، کمبودها، مسایل و مشکلات، نیازها و خواست هااستخراج می شود و عبارت از : منابع، وسایل، عوامل، زمان، مکان، کمیت،کیفیت و روش هستند که به همراه الگوهای به دست آمده امکان تعیین و تبییناهداف را به دست می دهند . این امر در چار چوب نظام ارزش های شهر انجام میپذیرد .

نظام ارزش های شهر متشکل از :هنجارها، آداب، رسوم، سنت ها، دین و مذهب، باورها، اعتقادات و ... میباشند . نظام ارزش ها، چارچوب هایی هستند ،که اهداف در قالب آنها و درهماهنگی با اهداف فرادست تنظیم و فهرست می شوند . به این ترتیب فهرستی ازاهداف با الگوهای گوناگون حاصل می شود . این اهداف ارایه دهنده تصاویری ازوضعیت های آتی کلیت شهر (سطح اول )می باشند.

اهداففهرست شده به منظور ایجاد هماهنگی و هم سویی با اهداف فرادست برنامه تطبیقداده می شود . در تطبیق اهداف فهرست شده، که به عنوان هدف نخستین (ایده آل) شهر در نظر گرفته می شود با اهداف برنامه فرادست، توجه به مؤلفه های دودسته هدف و نیز الگوهای آنها الزامی است .

دراین مرحله برنامه با مجموعه ای از اهداف (صرف نظر از سطح و رده) گوناگونروبرست . چون منابع در اختیار جهت دستیابی و تحقق تمامی اهداف فهرست شدهمحدود می باشد ، از این رو تعیین میزان، اهمیت، ضرورت و زمان تحق ق اهدافموضوعیت می یابد . این امر از طریق انتخاب وجوهی از مؤلفه های هدف انجاممی شود . این وجوه که مجموعه ای از مشخصه ها، خصوصیات، صفات و ویژگی هایکمی و کیفی هستند به عنوان معیارها و زیر معیارهایی انتخاب، تا در مرحلهبعدی با سنجش آنها، اولویت بندی اهداف بتواند انجام شود . تعیین و اولویتبندی اهداف در ادامه با توجه به زمان، از طریق ارزیابی اهداف، که پیامد آنگزینش اهداف بر حسب مقاطع زمانی مختلف خواهد بود، انجام خواهد گرفتطبیعتاً توالی این اهداف در طول دوره های زمانی پیاپی نشان دهنده مراحلبرنامه سیستم شهر خواهد بود . در ادامه فرآیند برنامه ریزی شهر، با در نظرداشتن اهداف اولویت بندی شده از یک سو و نیز خروجی های مرحله شناخت در اینسطح و راهبردهای برنامه های فرادست، مبادرت به ارایه راهبردهای برنامه میشود. از سوی دیگر اهداف اولویت بندی شده در تنظیم اهداف کلان ، نیز بهمنظور ایجاد هماهنگی وهم سو یی های لازم به کار گرفته خواهند شد.

هدفنخستین، هدفی بعید و دور از دسترس می باشد . لکن امکان تقرب به آن وجوددارد . این امر از طریق تعیین و تبیین اهداف سطح پایین تر عملی است . ایناهداف با در نظر گرفتن اهداف نخستین (به منظور ایجاد هماهنگی و هم سویی )و خروجی های (محصول و الگو ) مرحله بررسی، مطالعه و شناخت سیستم شهر درسطح دو، قابلیت تعیین و تبیین می یابند . محصول مرحله بررسی و شناخت دراین مرحله نیز امکانات، قابلیت ها، بضاعت ها، کمبودها، محدودیت ها، اهداف،مسایل و مشکلات و نیز خواست ها و نیازهایی است ، که با الگوهایی خود راارایه می نمایند .

محصول و الگو د ر این سطحاز شهر ، با سطح کلیت شهر متفاوت است . مؤلفه هایی که از محصول به دست میآیند ، با در نظر داشتن الگوهای مستخرج شده در چارچوب نظام ارزش های شهر ،در تعیین و تبیین اهداف کلان به کار گرفته می شود. الگوهای اهداف تبیینیدر این سطح می تواند از نوع الگوی توسعه، رشد، بهره وری، کار آیی، خدمت،تولید و ... باشند، که برای هم سو یی با الگوهای هدف نخستین مطابقت دادهمی شود . محصول، مجموعه ای از اهداف فهرست شده است . این اهداف متعددند.بنابراین از بین آنها تعداد معینی هدف، به منظور بر قراری توازن با منابعمی باید انتخاب شوند، این امر از طریق تعیین میزان اهمیت، ضرورت و زمانتحقق هدف انجام پذیر خواهد بود ، که با انتخاب وجوهی از مؤلفه های هدفانجام شدنی است .

این وجوه مجموعه ای از مشخصهها، خصوصیات، صفات و ویژگی ها کمی و کیفی اند، به عنوان معیارها و زیرمعیارهایی انتخاب، تا در مرحله بعدی با سنجش آنها، اولویت بندی اهداف کلانبتواند انجام شود . آنچه که در این رابطه اهمیت مضاعف دارد اولویت بندیاهداف با توجه به زمان می باشد . پیامد ارزیابی اهداف، گزینش آنها بر حسبمقاطع زمانی مختلف خواهد بود . طبیعتاَ توالی این اهداف در طول دوره ها یزمانی پیاپی نشان دهنده مراحل بعدی برنامه سیستم شهر خواهد بود.

تعیینوتنظیم راهکارها با در نظر گرفتن اهداف کلان، خروجی های (محصول و الگو )مرحله شناخت سطح دوم شهر و نیز راهبردهای برنامه، مرحله دیگری از مراحلفرآیند برنامه ریزی خواهد بود . گذشته از آن، از اهداف کلان در تعیین وتبیین اهداف عملیاتی نیز استفاده به عمل خواهد آمد . به این منظور بررسی ومطالعه سیستم شهر در سطح سوم با خروجی هایی (محصول و الگو ) که ارایه میدهد و نیز اهداف کلان از سوی دیگر یاری دهنده خواهد بود . در این مرحلهنیز تعیین و تبیین اهداف عملیاتی در چار چوب نظام ارزش های شهرانجام میشود .

ـ مؤلفه های منابع :

عوامل،وسایل، کمیت، کیفیت، روش، زمان و مکان و... به عنوان خروجی مرحله شناخت(سطح سوم )، بخشی از ورودی های تعیین و تبیین اهداف عملیاتی را شکل میدهند . به این ترتیب مجموعه ای از اهداف عملیاتی فهرست می شوند، که باالگوهای گوناگون حاصل آمده اند . این اهداف ارایه دهنده تصاویری از وضعیتآتی سطح سه شهر هستند . اهداف در این سطح از تعدد بالایی برخوردارند. ازآنجا که امکانات و منابع در اختیار و قابل حصول شهر در این سطح محدود است،لذا ضروری است از طریق تعیین میزان : اهمیت، ضرورت و زمان تحقق، آنها طبقهبندی شوند . انتخاب مشخصات، ویژگی ها، خصوصیات و صفات مؤلفه های به کارگرفته شده در تعیین و تبیین اهداف عملیاتی ، که کمی و کیفی اند، یاریدهنده است. این وجوه در مرحله بعدی به عنوان معیار و زیر معیارهایی در نظرگرفته می شوند ، تا با سنجش آنها، اولویت بندی اهداف عملیاتی بتواند انجامشود .

رعایت استمرار و توالی هدف های عملیاتیکه از طریق ارزیابی و گزینش آنها بر حسب مقاطع زمانی مختلف خواهد بود،بسیار حایز اهمیت است. به این ترتیب می توان اطمینان حاصل نمود، که بامحقق شدن اهداف عملیاتی، اهداف کلان محقق شدنی اند ، در نتیجه به اینترتیب امکان تقرب به ایده آل ها نیز افزایش خواهد یافت . از اهداف عملیاتیدر تعیین و تنظیم راه حل ها استفاده می شود. در نظر داشتن راهکارها، خروجیهای (محصول و الگو) مرحله شناخت سطح سوم سیستم شهر در این ارتباط امریالزامی خواهد بود.

● نتیجه گیری

هدفارایه کننده تصویری از وضعیت آتی شهر است . نحوه و چگونگی دستیابی بهوضعیت مطلوب و مناسب آن را بیان می دارد . حالتی از موازنه و تعادل شهر راارایه می کند . از این رو یکی از ضروری ترین مراحل فرآیند برنامه ریزی شهرمحسوب می شود . در تعیین هدف باید به موارد زیر توجه گردد:

الف) کلیت شهر و اجزای تشکیل دهنده آن در سطوح و مرتبه های گوناگون.

ب) شناسایی و شناخت مؤلفه های شهر و اجزای آن، رابطه ها و محیط، که طی فرآیندی انجام می شود.

ج)خروجی فرآیند شناسایی و شناخت شهر واجزای آن که امکانات، کمبو دها، مسایلو مشکلات و محدودیت های شهر و اجزای آن را در مرتبه های گوناگون (با توجهبه دیاگرام های شماره 5،4،3 ) عرضه می کند.

د) توجه به خواست و نیازهای شهر و اجزای آن.

ه) استفاده از ، منابع، مکان، زمان، وسایل، عوامل، کمیت، کیفیت، الگو و روش به عنوان مولفه های هدف در سطوح و مرتبه های گوناگون.

و)تعیین شبه اهداف با استفاده از مولفه های هدف و در نظر گرفتن کمبودها ونیازها، هماهنگ با اهداف برنامه های فراد ست به شکل مراتبی با توجه بهنظام ارزش ای حاکم بر شهر و اجزای آن (دیاگرام شماره 6،7،9).

ز) تعیین اهداف بنیانی (اساسی ) با برقراری رابطه بین مؤلفه های هدف وتوجه به مسایل و مشکلات شهر و اجزای آن (دیاگرام شماره 6،7،9).

ح) اولویت بندی شبه اهداف و اهداف فهرست شده بر اساس معیارها ضمن رعایت سلسله مراتب آنها (دیاگرام شماره 9).

ط) فهرست اهداف اولویت بندی شده به شکل مراتبی و ادامه عملیات فرآیند برنامه ریزی شهر (دیاگرام های شماره 10 و 11).

پینوشت ها 1 مسأ له به روابط بر هم خورده دو جزء و یا بیشتر سیستم شهر گفتهمی شود 2 مشکل شکل بر هم خوردگی رابطه حداقل دو جزء را مورد توجه قرار میدهد 3 توجه به مفهوم واژه End دارد 4 مشرف به واژه Objective است 5 اشارهبه مفهوم Goal دارد 6 دلالت بر مفاهیم Intend و Intention 7 اشاره بهمفهوم Aim دارد 8 توجه به مفهوم Purpose دارد 9 اشاره به مفهوم Balanceدارد 10 منظور از جریان ها جریان مواد کالا پیام داده اطلاعات دانش و غیرهاست 11 الگوی توسعه ـ الگویی که افزایش جهشی یک ساختار اطلاعاتی شهری رابه همراه دارد به نحوی که این افزایش می تواند سبب افزایش یا کاهش کمی وکیفی تحولات جرم و انرژی در دورن سیستم شهر شود 12 الگوی رشد به ثباتآرایش در افزایش یا کاهش کمی جرم یا مواد شهر و انرژی تحت کنترل سیستم شهربا یک اندوخته اطلاعاتی ثابت قانع بصری 1373 ص 28 رشد گفته می شود 13الگوی بهره وری افزونی سهم خروجی در یک فرآیند در زمان کوتاه تر به شرطثبات در سهم ورودی را بهره وری گویند 14 الگوی تولید تغییر تبدیل و فرآوریجرم انرژی و اطلاعات به تنهایی و یا به طور توأ مان تولید خوانده می شود15 الگوی خدمت به مجموعه فعالیت هایی که در سیستم شهر و اجزای آن به منظورارایه منافع مادی و معنوی انجام می پذیرد الگوی خدمت گفته میشود 16 الگویسود به ارزش افزوده ناشی از به کارگیری الگوی توسعه رشد بهره وری تولید وخدمت جرم انرژی و اطلاعات شهر و اجزای آن الگوی سود گفته می شود 17هنجارها ارزش ها باورها اعتقادات آداب رسوم سنت ها دین و مذهب و ارزش هایچیتا سار 1373 ص 203 که شهر را می سازند فهرست منابع آریانپور کاشانیمنوجهر 1382 فرهنگ بزرگ یکجلدی پیشرو آریانپور نشر الکترونیکی و اطلاعرسانی جهان رایانه تهران آیت اللهی سید علیرضا 1377 اصول برنامه ریزی مرکزآموزش مدیریت دولتی تهران ایکاف راسل 1375 برنامه ریزی تعاملی ترجمه خلیلیشورینی سهراب کتاب ماد وابسته به نشر مرکز تهران بحرینی سید حسین 1382فرآیند طراحی شهر دانشگاه تهران تهران بهبهانی حمید ودیگران 1374 مهندسیترافیک تیوری و کاربرد سازمان حمل ونقل و ترافیک تهران تهران تاجداریپرویز 1373 روش های علمی تحقیق همراه با نظریه ارزشیابی اتا تهران چدویک مج 1365 نقش ارزیابی در روند برنامه ریزی شهری و منطقه ای ترجمه قراگزلوزهره مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تهران چیتامبار بی بی 1373 مقدمه ای برجامعه شناسی با تأ کید بر جامعه شناسی روستایی ترجمه حجاران احمد و نشرنیتهران حاضر منوچهر 1373 تصمیم گیری در مدیریت مرکز آموزش مدیریت دولتیتهران دادگران سید محمد 1373 مبانی ارتباطات جمعی فیروزه تهران دفتر فنیسازمان مدیریت و برنامه ریزی 1363 قرارداد تهیه طرح های توسعه و عمرانحوزه نفوذ شهرها تهران شهیدی محمد حسن 1368 دیدگاه سیستمی در مفهوم برنامهریزی و مدیریت شهری مقاله شهره ای جدید فرهنگی جدید در شهر نشینی شرکتعمران شهرهای جدید وزارت مسکن و شهر سازی تهران قانع بصیری محسن 1373 ازاطلاعات تا آگاهی نظریه تعادلات سه جزیی شرکت ساختمانی نوساختمان تهرانقدسی پور سید حسن 1379 فرآیند تحلیل سلسله مراتبی گروتر یورگ 1375 زیباشناختی در معماری ترجمه پاکزاد جهانشاه و دانشگاه شهید بهشتی تهران نورمحمد زاد حسین 1383 نگاهی سیستماتیک به مسایل شهر شماره 39 صفه نشریه علمیپژوهشی دانشکده معماری و شهرسا زی دانشگاه شهید بهشتی تهران هیچینز درک1376 کاربرد اندیشه سیستمی ترجمه اصلانی رشید مرکز آموزش مدیریت دولتیتهران CHADWICK G M 1978 A system view of planning pergamon pressMCARTHUR Tom 1996 Lexicon of contemporary English singapore longman pTeLtd نویسنده دکتر حسین نورمحمدزاد ـ عضو هیات علمی دانشکده شهرسازیدانشگاه یزد
خبرگزاری ایسکا نیوز www iscanews ir
دانيال افرازه بازدید : 38 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 پایگاه خبری تحلیلی ایرانشهر نیوز:                                                                                                 رئیس جمهور به منظور افتتاح‌ طرح‌های حوزه راه‌ وترابری جنوب سیستان ‌و بلوچستان وارد ایرانشهر شد. 

به گزارشایرانشهر نیوز به نقل از فارس، محمود احمدی‌نژاد به منظور افتتاح‌ طرح‌هایحوزه راه‌ و ترابری جنوب سیستان ‌و بلوچستان دقایقی پیش وارد ایرانشهر شد.

درسفر رئیس جمهور در راستای توسعه و تکمیل شبکه زیرساخت‌های حمل و نقل دراستان سیستان و بلوچستان بیش از 450 کیلومتر پروژه‌های راه اصلی، بزرگراهو تقاطع غیر همسطح با حضور رئیس جمهور و مسئولان وزارت راه و شهرسازیافتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از این طرح‌ها منجر به رشد اقتصادی منطقه، توسعه ترانزیت به سایر استان‌ها و توسعه صنعت و کشاورزی خواهد شد.


دانيال افرازه بازدید : 59 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
اولین کارخانه فرآورده های لبنی ایرانشهر افتتاح شد .

شرکتتعاونی { کارخانه } فرآرده های لبنی کهوران با 35 میلیارد ریال سرمایهگذاری شروع به فعالیت نمود و رسماً در دهه فجر افتتاح گردید.

دراین مراسم رحمدل بامری ( فرماندار ) ، حجه الاسلام عبدالهی ( امام جمعه )، مولوی عبدالصمد کریمزایی ( امام جماعت اهل سنت ) ، حجه الاسلام موسیالرضا تیموری (مسوول نهاد معظم رهبری در امور اهل سنت ) و جمعی از مسوولینشهرستان حضور داشتند .

این کارخانه با سرمایهگذاری شخصی مهندس صلاح الدین سپاهی و مهندس نوری و دریافت 10 میلیارد ریالتسهیلات از سال 1387 وارد مرحله ساخت گردید که اولین خط تولید لبنی آن درتاریخ 1/10/1390 شروع بکار نمود .

سپاهیمدیریت کارخانه با اشاره به ظرفیت تولید روزانه در کارخانه در مصاحبهاختصاصی با وبلاگ ارتباط ایرانشهر اظهار داشت : ظرفیت تولید روزانه بالغبر 60 تن محصولات را داریم .

وی همچنین درخصوص تولیدات کارخانه لبنی کهوران گفت : انواع مواد لبنی ( شیر – ماست –دوغ ) ، ماست کم چرب پر چرب و همچنین دوغ با طعم های نعنا، خیار موسیر وفلفل را در حال حاضر تولید می کنیم .

سپاهی درخصوص تولیدات دیگر این کارخانه بیان داشت : تا پایان سال روغن زرد (حیوانی ) و در بخش دوم نیز آب آشامیدنی را در دستور کار تولید داریم .
دانيال افرازه بازدید : 56 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
رئیس سازمان زندان‌ها آخرین جزئیات حادثه سوء قصد به خودروی کارمندانزندان ایرانشهر را تشریح کرد. غلامحسین اسماعیلی درباره حادثه حمله افرادمسلح به خودروی دو کارمند زندان ایرانشهر در استان سیستان سیستان وبلوچستان اظهار داشت: مجروحان این حادثه داخل خودروی شخصی بودند و خودرویآنها متعلق به زندان نبوده است.

ویادامه داد: این افراد تازه از منزل خود خارج شده و عازم محل کار خود بودندکه راکبان یک موتورسیکلت به سمت آنها آمده و آنها را به رگبار بسته است.

رئیسسازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور خاطرنشان کرد : حال یکیاز مجروحان که چهار گلوله به وی اصابت کرده است وخیم گزارش شده اما حالمجروح دیگر که ۲ تیر به او اصابت کرده، مساعد است.

اسماعیلی گفت: بررسی‌های تکمیلی را مسئولان قضایی انجام داده‌اند و نتیجه‌را آنها اعلام خواهند کرد. تا جایی که من اطلاع دارم رئیس کل دادگستریاستان و همچنین دادستان محل در محل حادثه و بیمارستان حاضر شدند و اطلاعاتبیشتری را کسب کرده‌اند که قطعا می‌توان نتایج آخرین تحقیقات را از آنهاپیگیری کرد.

وی در پایان گفت: با توجه به نوعحادثه که برخلاف حادثه کرج بود، این حادثه نتیجه یک اختلاف شخصی بوده استولی در نهایت اظهارنظر اصلی باید از سوی مقام های قضایی رسیدگی کننده بهاین پرونده اعلام شود.
دانيال افرازه بازدید : 44 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
امروز درطی مسابقاتی كه درمدرسه برگزار شد تیم كلاس اول 101 توانست یكنیمه ی كامل بازی را با نتیجه ی    0-2 به پایان برساند اما در ادامه یبازی درنیمه ی دوم پس ازگذشت7 الی 8 دقیقه از زمان بازی بالاخره قفلدروازه ی تیم كلاس101 شكست وگل اول رادریافت نمودند در ادامه ی بازینتوانستند دفاع خود رامستحكم تر كنند ونه حملات خودرا افزایش دهندودرنهایت نتیجه ی این بی برنامگی بازیكنان تیم باعث شد كه نتیجه ی بازی2-4 به نفع تیم حریف به پایان برسد.

درپایان جای دارد كه از آقایان حاجی زهی وماهری تشكر وقدر دانی كرد زیرا این عزیزان می خواستند نتیجه ی     بازی بهنفع ما به پایان برسد اما این امر به سرانجام نرسید.                      

دانيال افرازه بازدید : 34 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
امروز 90/11/13 مصادف با دومین روز آغاز دهه ی مبارك فجر می باشد.          

ساعت 18:00 امروز هفتاد وچهارمین داربیپایتخت برگزارشد وتیم برنده ، تیمی جز تیم همیشه قهرمان پیروزی نبود.پیروزی بابرد قاطعانه ی خود نشان داد كه نه تنها استقلال بلكه رئال مادریدهم دربرابراین تیم هیچ كاری نمی  تواند انجام دهد.                                                                                                                       قطعا تیم پرسپولیس در پایان این فصل هم به ردهی اول جدول خواهد رسید وهم قهرمان این فصل خواهد شد.

دانيال افرازه بازدید : 32 شنبه 15 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
امروز 1390/11/12 برابراست باآغاز دهه ی فجر و ورود امام خمینی (ره) به میهن اسلامی.

درسراسركشور ودرتمامی مدارس كشور راس ساعت 9:30 زنگ پیروزی انقلاب اسلامی نواختهشد. اما دردبیرستان دانشگاه كه به نوبه ی خود بهترین مدرسه شهراست وبادارابودن ازاساتید مجرب و پروازی وهمچنین مدیریت محترم امروز هیچگونه جشنیبرگزار نشد .                                                                               اما می توان به مدیریت ضعیف  معاون پرورشی دبیرستان( آقای طاطار ) اشاره كرد ودرجهت برطرف كردن این معضلات باید تمامی دانشآموزان با كمك ویاری دادن به شخص فوق این گونه معضلات راحل نماییم.

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 11
  • بازدید سال : 88
  • بازدید کلی : 5,155